Wednesday, November 28, 2012

Andai ini kehendak Allah, aku redha..


Bismillah.
Assalamualaikum wbt.

Hari ni, 28 November 2012. Pagi-pagi lagi aku,mak,nenek didrive oleh kakak aku,Atin bertolak ke Hospital Universiti Sains Malaysia  (HUSM) ,Kubang Kerian, Kota Bharu. Sakit aku masih belum baik lagi. Ubat yang doktor Hospital Machang bekalkan dah habis. Jadi, mak decide nak bawak aku ke HUSM untuk jumpa pakar sebab kebanyakkan pakar ada di HUSM. Aku ikut apa yang mak mintak. Honestly, dah tak sampai hati nak susahkan mak dan keluarga aku. Almost sebulan sakit. Dah 2 kali ke klinik swasta. Habis ubat, ke Hospital Machang ( HOSMAC ) pulak. Check itu dan ini, bila X-ray doktor cakap ada kuman dalam paru-paru aku. Then, aku dimasukkan ke wad. Lepas 3 hari dalam wad, doktor benarkan pulang sambil bekalkan aku dengan antibiotik. Habis antibiotik, sakit aku masih belum baik.

Almost sebulan aku tak dapat tidur dengan lena. Selalu sakit. Sebak hati bila mak pun turut sama tak lena tidur sebab jaga aku. Terharu bercampur sedih sebab aku dah banyak susahkan mak. Lagi aku pilu bila tengok mak bersungguh-sungguh ikhtiar untuk sembuhkan aku. Di depan aku, memang muka mak nampak tenang. Aku tahu, mak cuba berlagak tenang supaya aku turut sama bertenang dan sabar hadapi ujian ni. Tapi, dalam hati mak, hanya Allah saja yang tahu.

6.15 pagi, aku turun dari rumah. Sampai di HUSM pukul 7 setengah pagi. Disebabkan baru pertama kali ke sana, aku confused ke mana sepatutnya kami tuju. Jadi, kami tunggu di Unit Klinik Rawatan Keluarga (KRK) if I'm not mistaken nama unit tu. Thanked Allah, mak tergerak hati nak call mak long then mak long said kami tak patut tunggu kat situ. Tempat tu hanya untuk orang yang dah ada temu janji. Mak long suruh ke Unit Kecemasan. Nasib baik.... Kalau tak... berjam-jam laaaa tunggu kat situ.

So, we went to Unit Kecemasan. Aku daftar dan petugas kaunter tu bagi kad rawatan. Aku ke kaunter saringan sebelum masuk jumpa doktor. Then, lepas beberapa lama tunggu, tiba-tiba ada announcement, "Nurul Atiqah Ahmed, sila masuk.. " Alhamdulillah, giliran aku tiba. Aku masuk dan dipertemukan dengan doktor yang sangat peramah dan comel. Manis namanya. Dr. Anis Dhuha. Lama jugak aku kena check. Dr. Anis check kawasan yang aku sakit. Other than that, Ujian darah.. Urine test.. X-ray.. ECG ( check jantung ).. Resultnya, doktor akan beritahu masa appointment pada 12 hb nanti..




Sahabat...
Percayalah.. Allah datangkan ujian berserta hikmah yang sangat bernilai. Allah menguji aku dengan menarik nikmat sihat yang telah Dia pinjamkan pada aku. Aku yakin.. Ada sesuatu yang baik untukku kelak. Aku redha hadapi ujian ini. Dan aku tetap akan terus berdoa agar Allah berikan aku kekuatan untuk hadapinya. Pesan umi tetapku ingat. " Allah uji kita sebab Dia sayang kita.. "

Jujur, hampir sebulan ni, aku mudah sensitif. Mudah menitiskan airmata. Aku perlu terus POSITIF. Ramai yang merindui telatahku. Sejak sakit, aku perasan yang aku jadi agak pendiam. Agak kurang bercakap. Terkadang aku bermonolog sendirian, "I am not being myself lately...." Yet, yakin dalam hati.. ada hikmah di sebalik semua ni..

Sahabat, doakan moga semuanya akan baik-baik saja.. Aku perlukan doa kalian sekarang..

Ya Allah,
Andai usiaku masih panjang, moga aku memanfaatkannya dengan sebaik-baiknya.
Andai ajalku makin hampir, matikanlah aku dalam iman.
Moga Engkau mengampunkan hambaMu yang serba lemah ini.
La Ilaha Illallah.. Muhammad Rasulullah..
KalimahMu yang teragung..
Moga lidahku lancar melafazkannya kelak...

Terima kasih sahabat sekalian..
Aku sayang kalian kerana Allah..

Jazakallahukhairan.

Wassalam.



♥ Salam ukhwah. Jazakallahukhairan. ♥

Monday, November 26, 2012

dapat sentuh kejap pun jadi laa.. lepas rindu!


Bismillah.
Assalamualaikum wbt.

Aku tak berapa sihat. Almost sebulan. baru lepas discharge dari hospital. Banyak yang nak ditaip. Nak diceritakan. Cuma, ketika dan saat ini, masih belum mengizinkan. Moga aku cepat sembuh sepenuhnya. Terima kasih pada rakan-rakan yang tak putus-putus bagi kata semangat. terima kasih tak terhingga pada umi yang sentiasa beri nasihat dan support. A special thanks to mak yang banyak berkorban untuk aku. Menjaga aku sepanjang aku dalam wad. Ujian Allah kali ni menyedarkan aku tentang banyak perkara.

macam aku cakap tadi, banyak yang nak diceritakan. tapi biarlah perlahan-lahan. Aku tak boleh stay lama depan laptop buat masa ni. Kesihatan aku belum pulih sepenuhnya. Serius, aku rindu twitter dan blog. erkk. facebook? boleh tahan rindu jugak. sikit laa.

last but not least, thanks to my special doctor in Sabah. Beliau merawat aku melalui sms. Aikk? boleh ke? haha. apa pasal tak boleh?? Beliau bertugas di Queen Elizabeth Hospital. Banyak info yang aku tahu dari beliau. Aku ceritakan pada mak. haha. Mak senyum ja. Okay, enough. Kawan aku cakap nak datang ziarah.

Rindu laptop. Rindu tweet Hami Asraff. Rindu banyak moment depan laptop. aduyai. Sakit-sakit pun sempat lagi. apa laa.. sahabat, doakan aku cepat sembuh ya! Syukran..

Apa-apa hal, contact phone aku. takda nombor? nasib laa. aku akan jarang depan laptop untuk online dan check emel. Kalau phone, akan selalu ada dengan aku. Taklah bosan sangat. Selain tengok tv, aku baca buku. tak baca buku, aku tengok tv.. tak buat dua benda tu, dengar zikir dan kalam suci Allah pun bagus jugak. hehe.

Cukup. Aku kena stop. Once again, doakan aku..

Jazakallahukhairan.

Salam rindu untuk kalian pembaca blog aku.

Wassalam.



♥ Salam ukhwah. Jazakallahukhairan. ♥

Thursday, November 15, 2012

Sihat sebelum sakit.


Bismillah.
Assalamualaikum wbt.

kalau ayah aku tahu aku bukak laptop ni konpem kecoh satu rumah. Kenapa ayah aku marah sangat kalau aku bukak laptop? Haha. Sebab semalam aku 'selokkk' atau dalam bahasa sopannya 'tak sedarkan diri' kat dalam bilik sorang-sorang depan pintu tandas pukul 1.15 a.m lebih kurang. Ayah aku still anggap aku jadi begitu gara-gara mengadap laptop. haha.

Disebabkan aku jatuh pitam dan tertangkap oleh mak aku semalam, so aku dibawa ke wad kecemasan. Haha. Setelah 7 malam berturut-turut simptom yang sama menyerang tiap-tiap malam. Semalam baru 'brigakkkkkkkk' dengan mak. *padan dengan muka aku*

Sampai kat HOSMAC yang perkhidmatannya SANGAATTTTTTLAH FIRST CLASS (sila baca maksud antonimnya ya!) setelah setengah jam aku terlantar kat situ barulah seorang makhluk Allah bergelar Medical Assistant ni datang tanya aku sakit apa. Ingatkan nak datang check aku yang tengah sakit time tu, rupanya tu berleter pulakkk. Dia cakap, kenapa datang waktu macam ni.. Orang, kalau dah sakit macam ni kena datang siang hari.. Oiiii Encik M.A! Dah aku kena serangan time tu, sebab tu lah aku datang time tu. Tak ke ngekkkk pertanyaan kau tu ! Oppss. sorry, terEMO sikit. Lagipun, dah nama pun wad kecemasan. Konpem untuk patient yang sedang dalam kecemasan. Haihh. Semalam, nasib baik aku sakit. kalau tidak memang serius kena Encik M.A tu dengan aku! Dia tak kenal lagi aku ni macam mana time aku sihat.. Serius, kesabaran teruji!

Lama jugak aku kat HOSMAC. Nak dekat 4 pagi baru balik rumah. Kena masuk air satu botol. Sakit woooo ! Thanks tu mak and abang yang temankan aku. ayah pun.. I love them !

Muka pukul 3 pagi.

sakit woooo !

mak urut kaki aku yang kejang.

kesian mak and abang. 
haha. yang ni sebab aku bergerak pergi tandas; tetiba tengok ada darah.
terus tak jadi nak buang air. aduyaiii...

peace ! Hargailah nikmat sihat yang Allah bagi...

kesian mak.. ngantuk sebab jaga aku.. :'(

Salam maal hijrah untuk kalian.

Jazakallahukhairan.

Wassalam.



♥ Salam ukhwah. Jazakallahukhairan. ♥

Sunday, November 11, 2012

Why We Always Want What Others Have?


Bismillah.
Assalamualaikum wbt.

Terfikir pasal tajuk ni masa tengah drive balik rumah tadi. 'Why We Always Want What Others Have' eh?? Hmm. I didn't say that all of the people like that but in the majority, the answer is YES ! Kan? Even myself. Aku sendiri pun kadang-kadang pernah terfikir dan rasa macam tu. Teringin untuk memiliki apa yang orang lain miliki. Huhh. Astaghfirullah hal azim..

What I'm going to say is.. Kita ni selalu tak puas hati dengan hidup kita kan? In other words, 'susahnya nak bersyukur dengan apa yang kita dah ada'. Kehidupan kita ni suatu realiti. Kita manusia biasa. Ujian datang bertimpa-timpa. Even, Rasulullah s.a.w sendiri pun diuji dengan seribu satu dugaan dalam dakwah baginda. Tetapi, baginda tak pernah mengeluh. Baginda tak pernah melatah. Apa yang baginda lakukan? Baginda sentiasa tak putus harapan dalam memohon pertolongan Allah s.w.t. Tuhan yang Maha Berkuasa, penentu segalanya.

Kata nak contohi Rasulullah kan? Jadi, apa kata kita sama-sama latih diri kita untuk mencontohi baginda bermula dari meletakkan rasa syukur atas setiap yang Allah berikan pada kita dan meningkatkan kesabaran atas setiap ujian yang Allah timpakan pada kita. Kan setiap ujian disertakan hikmah yang bermakna? Hehe. Bosan eh aku selalu guna ayat tu? Maaf ya kalau bosan, tapi itulah hakikatnya. Aku cakap macam tu sebab aku pernah berada dalam situasi macam tu.




Jom cuba jadi muslim yang terbaik untuk mendamba kasih Rasulullah dan redha Allah dunia akhirat. Moga kita tergolong dalam golongan yang dapat memasuki Jannah Allah kelak. ameen ya rabb.

Jazakallahukhairan.

Wassalam.



♥ Salam ukhwah. Jazakallahukhairan. ♥

Saturday, November 10, 2012

Jalan Penyelesaian Masalah Bukan Cuma Satu..


Bismillah.
Assalamualaikum wbt.


semalam aku ada bertanya pada ummi, adakah bersemuka adalah jalan yang terbaik untuk menyelesaikan masalah?

Tak lama lepas tu ummi jawab,

setiap masalah ada penyelesaian, setiap penyelesaian ada tindakan, setiap tindakan ada risiko jadi kena timbang-timbanglah (bersedia) dengan risiko yang bakal dihadapi. Jika diyakini dengan cara bersemuka, risiko yang bakal diterima lebih banyak ke arah positif, maka itu adalah cara yang terbaik. Bukan dengan melalui orang ketiga.  Jika sebaliknya, lebih baik cari jalan lain. InsyaAllah, pasti ketemu cara yang terbaik yang diredhaiNya.




Aku tersenyum puas dengan respon yang ummi berikan.

Benar. Allah itu Maha Hebat. Dia datangkan kita pelbagai ujian. Dan Dia juga berikan kita pelbagai jalan untuk dilalui bagi menghadapi ujian tersebut. Dia berikan kita akal fikiran yang membezakan kita dengan makhluk ciptaanNya yang lain. Akal fikiran untuk kita memikirkan solusi yang sepatutnya dipilih yang membawa impak postif pada diri kita kelak.

Aku yakin. Setiap ujianNya hadir bersama sebuah hikmah yang takkan pernah disangka. takkan pernah diduga. Dan aku juga yakin, itu adalah sesuatu yang terbaik telah Dia tentukan untuk hambaNya.

aku yakin. sangat yakin.


Syukur, ya Allah. Selawat dan salam ke atas junjungan besar, Rasulullah s.a.w.

Jazakallahukhairan.

Wassalam.
♥ Salam ukhwah. Jazakallahukhairan. ♥

Sunday, November 4, 2012

Tuhan... Jadikan Aku Kuat..

Bismillah..

Dalam entri sebelum ni aku ada katakan yang aku mungkin tak akan update blog sehingga aku selesai exam. Aku benar-benar maksudkan sedemikian. Tapi, waktu ni... menaip adalah cara yang aku dapat lakukan untuk mengumpul kekuatan. yaa.. kumpul kekuatan. Kalau tak, mungkin aku tak boleh nak fokus untuk telaah buku Pengajian Am kejap lagi sebelum masuk dewan exam esok.  5 November 2012 (esok), hari pertama exam aku. paper Pengajian Am. InsyaAllah, aku bersedia.

Kenapa aku menulis malam ni? honestly, sebab aku rasa nak nangis. oh bukan. memang dah nangis dah pun. Tapi, dalam tangisan ni aku masih mampu tersenyum dan jari-jariku masih mampu mengorak langkah menekan satu persatu huruf di papankunci. Ya Tuhan... ampuni hambaMu yang serba lemah ini..
Engkau dah jadikan aku kuat, tapi aku masih mengadu dan memohon padaMu untuk jadikan aku lebih kuat.. Ya Tuhan.... aku bersyukur padaMu kerana berikan aku kecekalan yang sebegini hebat untuk hadapi satu persatu ujianMu terhadapku..

Meluahkan segala yang menyesakkan dada... Itu sering aku lakukan terutama setelah selesai solat. mengadu pada Yang Maha Esa.. setiap masa dan ketika.. Bilamana tak dapat berbuat demikian, aku masih juga meluahkan.. meluahkan melalui taipan yang ditulis mengikut kata hati dan gerak jari.

Waktu-waktu begini.. ada sesuatu yang mengusutkan mindaku.. Berdepan dengan tekanan untuk hadapi exam? kalau yang itu, tak dinafikan memang ada, sedikit. Tapi, ada perkara lain yang berlegar di ruang fikiranku sekarang.. walaupun perkara yang remeh.. kadangkala boleh membuatkan segala gerak kerja tergendala.

Perasaan kini bercampur baur.. Keliru.. Terkilan terutamanya.. Terkilan dengan segelintir individu yang benar-benar aku sayangi. benar-benar aku anggap sahabat sejati. Namun, benarlah telahan dan ingatan orang tua-tua. Jangan diikutkan rentak orang yang kita anggap sangat mampu dipercayai kalau belum benar-benar mengenalinya. kadang-kadang orang sebegini yang 'makan dalam'.. Aku ni tipikal orang yang SANGAT TAK SUKA fikir negatif. walaupun orang tak suka aku, orang nak jatuhkan aku.. aku tetap fikir positif. mungkin tu kelemahan aku laa kot. sebab tu orang selalu nak 'pijak kepala'.. ambik kesempatan saja...

Ya Tuhan... Terima kasih kerana jadikan aku sebagai seorang insan sebagaimana aku hari ini.. Aku bersyukur padaMu Ya Allah.. sekurang-kurangnya, hati aku tak diselaputi dengan amarah,dendam,kebencian terhadap insan-insan yang telah melukai aku..

Sebentar tadi, berhubung dengan ummi melalui telefon, meluahkan sedikit rasa terkilan tentang perkara tersebut. Ummi sempat berikan nasihat.. Waktu call, ummi sedang bersiap nak ke klinik. Kesian ummi.. ummi,abi dan anak-anak tak sihat. satu famili demam. terasa kepedihan yang dialami melalui suara ummi.. Moga Allah kuatkan ummi sekeluarga. Get well soon,ummi..

nasihat ummi,

"jangan difikirkan sangat perkara remeh-temeh macam tu. Fokus pada exam. Tentang mereka, suatu hari nanti pasti Allah akan tunjuk".

lepas bercakap dengan ummi walaupun selama 6 minit 48 saat, itu sudah mampu buat aku tersenyum. kembali mengumpul semangat untuk lawan 'sakit' yang sangat memeritkan ni..

InsyaAllah, lepas menaip ni, aku harap aku dah boleh hapuskan keserabutan ni daripada menerjah minda aku. yang aku perlu utamakan sekarang cuma satu, fokus pada exam. moga aku mampu buat yang terbaik..

Ya Tuhan... Jadikan Aku Kuat... 


Salam sayang,
Aku.



♥ Salam ukhwah. Jazakallahukhairan. ♥