Wednesday, August 20, 2014

Singgah di Laman Seni, Lorong Cek Mek Molek, Machang, Kelantan


Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum wbt.


Tempoh hari, saya dan serikandi tak melepaskan peluang untuk singgah di salah sebuah lokasi yang kini menjadi salah satu tarikan terbaru di bandar Machang, Kelantan iaitu laman seni, Lorong Cek Mek Molek.

Sekarang, lorong yang dulunya sekadar lorong biasa telah berubah menjadi lorong yang sering dikunjungi orang ramai atas inisiatif yang melibatkan kerjasama besar oleh pelbagai agensi dan badan korporat termasuk Kementerian Pendidikan Malaysia. Catan mural dan grafiti yang dipamerkan sepanjang lorong mempunyai kelebihan tersendiri melalui kreativiti masing-masing.

 

 
Kelantan sememangnya terkenal dengan wayang kulit sebagai tarikan kebudayaan.
Ada bakat tak kalau nak jadi mek dalang wayang kulit tu?? hehehe


 
Saya seorang yang patriotik! anda?


Senyumlah.. senyumlah.. ahai cek mek molek!
hehehe.. sesuai sangat lagu ni dengan nama Lorong Cek Mek Molek ni haa.. 
Ye dak??? :D


Macam timbul jaa bila berdiri kat depan mural pirana ni.
Nasib baik cuma lukisan.. ekeke



Nampak tak teruja bebenor kononnya nak lalu ikut pintu tu..
Siap bukak kasut bagai.. haha.
ampunkan perangai keanak-anakan itu.. :D


 
Feeling model sangat. hohoho.
Langsung tiada bakat. reject! sobssss...


 
Cakkk!
Haa..  bukan mudah nak pujuk keluarga kawan Ahmad Albab tangkap gambar sekali..
Sebab tu I nampak kononnya segan tu! haha.. 
K, itu poyo..


 Pantang nampak kamera.. 
inilah jadinya..
tengah cakap phone pun masih boleh posing..
Mampu??? :D

 
 Most favourite mural of all......
sebab dapat masuk ketujuh-tujuh serikandi !
dan ianya nampak sangat ceria! 



Yang pastinya, saya sangat menyokong objektif program seni sebegini yang menitikberatkan penghargaan kepada alam sekitar, memberi peluang dan ruang serta galakkan yang positif kepada golongan belia untuk bergiat dalam aktiviti yang lebih berfaedah di samping menambahkan lagi lokasi-lokasi yang mampu menjadi tumpuan pengunjung.

Ternanti-nanti lah jugak.. Mungkin, lorong-lorong yang lain akan berubah menjadi menarik seperti ini juga? hehe.. Kita tunggu dan lihat ya..

Bagi kalian yang datang melancong ke Kelantan, jangan lupa singgah di Lorong Cek Mek Molek di Machang ya.. Lebih kurang sejam perjalanan dari Kota Bharu.. hehe.. promote bagaiii.. :D

Okaylah..
Jumpa dalam entri lain. Inshaallah.

Wassalam.. :)






♥ Salam ukhwah. Jazakallahukhairan. ♥

23 comments:

  1. Replies
    1. cantik kan mural tu semua? nanti datangla kelantan!

      Delete
    2. Nnt blh juga datang kt medan usahawan kt stadium bola kelantan..nisa book cafe..ade lukisan mural 3d..ade cafe 3d..ade perpustakaan santai..=)

      Delete
  2. comel dik yuyu,rindu nyaaa...hehhehee

    ReplyDelete
  3. kat mana nie? zaman belajar kat machang dulu takde pun...

    ReplyDelete
    Replies
    1. lorong belakang kedai buku banggol, betul2 dalam bandar Machang.
      mural tu baru dihasilkan.. jadi tak hairan la masa zaman awak belajar tu mungkin belum ada lagi.. :)

      Delete
  4. cuti sek nanti nak g mace la.
    nak tgk lorong ni sambil selfie..hehe

    ReplyDelete
  5. Kalau bolee tau dekat area mana eah Machang uw?

    ReplyDelete
    Replies
    1. masyaalah. maaf. tak bagitahu secara details..
      senang saja nak cari..
      masuk saja bandar Machang, cari kedai buku banggol, lorong tu betul2 belakang kedai buku tu. :)

      Delete
  6. Gambar dengan orang batu tu macam sesuai je...? hehe! jangan marah!

    ReplyDelete
  7. Gambar dengan orang batu tu macam sesuai je...? hehe! jangan marah!

    ReplyDelete
  8. wahh, dah lame tak pegi Machang.. baru tau dah ade tempat camni..
    menarik !

    ReplyDelete
  9. Alahai comelnya...ni makanan sebabkan sembelit
    http://nazrihatsof.sharethisstory.net/my-852876-5946

    ReplyDelete
  10. Salam perkenalan yuyu.You have a great point .Semoga kita semua istiqamah dalam berblog ni.macamana nak join kelab blogger ben asyaari yer.Mohon tunjuk ajar.Tq yuyu

    ReplyDelete

I thank you for the comment. Have a nice day. ^^