Tuesday, December 18, 2012

Berdiri Berteman Awan dan Bangunan Pencakar Langit..



Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum wbt.

Dah 6 hari aku tak update entri baru. Agak-agak ada tak readers yang tertunggu-tunggu nak baca entri aku? Ermm.. tak kisahlah.. Alhamdulillah, dah 5 hari aku ada kat Kolumpo (Kuala Lumpur). Hari ni, masih ada kat rumah mak su aku di Kyoto Garden Condo, Bukit Antarabangsa. Rumah mak su aku kat tingkat yang paling atas. Sebab tu lah aku buat tajuk entri ni, "Berdiri Berteman Awan dan Bangunan Pencakar Langit."

Kalau kalian perasan, beberapa entri aku kebelakangan ni semuanya tentang diri aku. Kehidupan aku. Kalau readers yang selalu 'usha' (tengok) blog aku sebab suka baca entri perkongsian ilmu mesti bosan dan malas nak masuk blog aku sebab aku duk post entri pasal diri aku je. Kan?? Aku minta maaf banyak-banyak ya.. Bukan apa, aku ni malas nak tulis dalam diari. Kalau kat depan laptop, rajin lah sikit nak menaip alang-alang mengonline kan diri melayan twitter, facebook dan article-article kat internet. InsyaAllah, lain entri aku akan cuba tulis entri perkongsian tentang perkara yang boleh buka minda sikit. InsyaAllah.. mudah-mudahan ada idea nanti.. Kalian sabar ya..

Ohh ya! Aku ingat nak kongsi pengalaman aku masa dalam perjalanan aku datang ke Kolumpo ni. Dalam entri lepas Appointment Ohh Appointment... aku ada cakap yang aku datang Kolumpo tumpang kereta sepupu aku dengan husband dia kan? Haa.. At first, aku dimaklumkan yang sepupu aku akan datang ambil aku kat rumah lepas zohor lebih kurang dalam pukul 3 petang macam tu. So, aku ready laa. Bila tunggu punya tunggu, dah nak pukul 4 petang dah, sepupu aku belum datang lagi.. Aku pun try text dia tanya dah on the way ke rumah aku ke belum.. Then, sepupu aku reply yang husband dia belum balik kerja lagi.. Dia cakap, bila dah gerak nanti, dia text aku.. Tup.. tup... azan asar berkumandang. Aku pun ambik wuduk then solat asar.. Lepas asar, sepupu aku text cakap dalam perjalanan nak ambil aku. Sampai rumah aku, sepupu aku dan husband dia berbual kejap dengan parents aku then kami gerak ke Kolumpo.. Haha.. Plan lepas zohor, tengok-tengok lepas asar jugak dapat jalan. Haha. Ada sebab laa tu kan? Positif. :D

Kami stop kat R&R Gua Musang untuk solat Maghrib dijamak qasar terus dengan isyak. Maklum laa, musafir laa katakan.. Tak ramai macam selalu kat R&R Gua Musang time tu. Kat surau agak penuh sebab orang berhenti solat. Tapi, kat food court tak ramai sangat. Lepas solat dan beli makanan dan minuman sikit untuk makan dalam kereta, kami sambung perjalanan. Dah sampai pada moment yang aku nak ceritakan ni.... Dalam pukul 11 malam lebih, kami lalu kat Bukit 7 which is salah satu lokasi yang agak tidak sesuai untuk dilalui pada waktu malam. Sebab kat situ jalan berbukit, dan kiri-kanan tu hutan dan gaung. Baru je kereta mula mendaki, tiba-tiba aku,sepupu aku dan husband dia hidu sesuatu yang hangit. At the same time, bonet depan kereta berasap. Betul-betul masa kami berada kat atas bukit 7 tu. So, husband sepupu aku hentikan kereta kat tepi jalan sambil buka lampu emergency.




Hanya Allah je yang tahu perasaan aku time tu.. Agak cuak. Siapa yang tak cuak kalau kereta tiba-tiba buat hal kat kawasan bukit pada waktu yang hampir tengah malam dah.. Kereta dan lori pun jarang lalu waktu tu.. Kebetulan ada sebuah kereta kat depan kami pun hentikan kereta diorang jugak sebab alami masalah yang sama. Kereta diorang ada masalah jugak. Serius, aku agak seram laa time tu. Sebab kiri-kanan jalan tu hutan, lepas tu gelap lagi.. Mana tak risau.. Tapi, aku tak berhenti baca ayat-ayat suci yang mana terlintas di minda time tu.. Tu salah satu cara untuk tenangkan diri.. Aku yakin, ada hikmah Allah izinkan kejadian tu berlaku ketika tu. Bila aku amati sekeliling tempat aku lantas aku teringat yang mak mertua kakak aku pun pernah hadapi situasi yang lebih kurang sama dan pada lokasi yang sama tahun lepas! Ya Allah.. Masa tu tak dinafikan, ada terlintas lah jugak, adakah tempat ni 'keras'?? Aku istighfar banyak-banyak dan tenangkan diri.. aku call ayah untuk inform pasal kereta hangit dan berasap tu.. Then, ayah suruh gerak slow-slow sebab kat depan sana ada stesen minyak petronas then ayah suruh stop kat situ check balik keadaan kereta.

So, kami ikut apa yang ayah cakap.. Kami gerak slow-slow sampai lah jumpa stesen petronas tu. Alhamdulillah.. lega sikit.. Sampai kat situ, kawan kakak aku yang tinggal kat area tu call aku. Dia tanya macam mana keadaan kereta and so on. Siap nak hantar mekanik lagi.. Aku tanya husband sepupu aku.. Dia cakap, tak perlu lagi kot buat masa ni. Nak coolkan kereta tu je dulu. Nak kasi enjin sejuk. Dia bagitau aku, "Hebatlah pok ngoh (ayah aku) .. Mana-mana pun ada kabel.. Sampai kat sini pun boleh mintak tolong.." aku tersenyum.. Alhamdulillah.. Itu lah pentingnya kita jalinkan silaturrahim sesama manusia.. walau di mana pun kita berada, InsyaAllah, Allah akan permudahkan urusan kita kelak.. Kami stop kat stesen petronas tu hampir sejam jugak. Dengan lafaz bismillah dan doa, kami sambung perjalanan tanpa pasang air-cond sampai lah ke Kolumpo. Dalam perjalanan, dengan disapa angin malam yang sangat dingin, aku akhirnya terlelap. Sampai je area berdekatan rumah sepupu aku, kami singgah makan sebab perut lapar.. hehe.. Waktu tu lebih kurang pukul 2.30 pagi.. Aku pesan nasi goreng paprik dengan sirap bandung.. What??? Masih makan pagi-pagi buta cenggitu? Haha.. Ada aku kesah.?? Makan tetap makan.. Perut perlu diisi.. Kan?? Hehe



Alhamdulillah.. Finally arrived safely kat rumah sepupu aku. Keesokan paginya, they sent me here at Bukit Antarabangsa, rumah mak su aku.. Tujuan entri aku kali ni untuk share situasi yang berlaku masa dalam perjalanan ke Kuala Lumpur..

Bila fikir-fikir balik, aku rasa bersyukur sebab Allah selalu berikan ujian yang berbeza pada aku.. Dengan kasih sayang Allah, aku rasakan yang aku semakin kuat dan matang untuk hadapi satu-persatu cabaran dalam hidup.. Terima kasih Tuhan.. kerana telah berikan aku peluang untuk lalui pelbagai pengalaman yang mematangkan diri dan menjadikan aku hambaMu yang cekal. syukur, Alhamdulillah..

Okaylah, sahabat. Dah panjang aku menulis.. Nak melayan anak sedara aku pulak. Terima kasih sebab luangkan masa untuk baca entri dalam blog aku yang serba kurang ni.. Moga sikit sebanyak ada pengajaran dan teladan yang boleh diambil. InsyaAllah..

Jazakallahukhairan..

Wassalam..

Loves,
Aku.
♥ Salam ukhwah. Jazakallahukhairan. ♥

1 comments:

  1. yuyu, bahaya kalau kereta rosak dekat bukit 7. mek cah lalu dengan bas pun takut. kena hati2 area sana.

    ReplyDelete

I thank you for the comment. Have a nice day. ^^