Sunday, November 11, 2012

Why We Always Want What Others Have?


Bismillah.
Assalamualaikum wbt.

Terfikir pasal tajuk ni masa tengah drive balik rumah tadi. 'Why We Always Want What Others Have' eh?? Hmm. I didn't say that all of the people like that but in the majority, the answer is YES ! Kan? Even myself. Aku sendiri pun kadang-kadang pernah terfikir dan rasa macam tu. Teringin untuk memiliki apa yang orang lain miliki. Huhh. Astaghfirullah hal azim..

What I'm going to say is.. Kita ni selalu tak puas hati dengan hidup kita kan? In other words, 'susahnya nak bersyukur dengan apa yang kita dah ada'. Kehidupan kita ni suatu realiti. Kita manusia biasa. Ujian datang bertimpa-timpa. Even, Rasulullah s.a.w sendiri pun diuji dengan seribu satu dugaan dalam dakwah baginda. Tetapi, baginda tak pernah mengeluh. Baginda tak pernah melatah. Apa yang baginda lakukan? Baginda sentiasa tak putus harapan dalam memohon pertolongan Allah s.w.t. Tuhan yang Maha Berkuasa, penentu segalanya.

Kata nak contohi Rasulullah kan? Jadi, apa kata kita sama-sama latih diri kita untuk mencontohi baginda bermula dari meletakkan rasa syukur atas setiap yang Allah berikan pada kita dan meningkatkan kesabaran atas setiap ujian yang Allah timpakan pada kita. Kan setiap ujian disertakan hikmah yang bermakna? Hehe. Bosan eh aku selalu guna ayat tu? Maaf ya kalau bosan, tapi itulah hakikatnya. Aku cakap macam tu sebab aku pernah berada dalam situasi macam tu.




Jom cuba jadi muslim yang terbaik untuk mendamba kasih Rasulullah dan redha Allah dunia akhirat. Moga kita tergolong dalam golongan yang dapat memasuki Jannah Allah kelak. ameen ya rabb.

Jazakallahukhairan.

Wassalam.



♥ Salam ukhwah. Jazakallahukhairan. ♥

Post a Comment

I thank you for the comment. Have a nice day. ^^