Saturday, November 10, 2012

Jalan Penyelesaian Masalah Bukan Cuma Satu..


Bismillah.
Assalamualaikum wbt.


semalam aku ada bertanya pada ummi, adakah bersemuka adalah jalan yang terbaik untuk menyelesaikan masalah?

Tak lama lepas tu ummi jawab,

setiap masalah ada penyelesaian, setiap penyelesaian ada tindakan, setiap tindakan ada risiko jadi kena timbang-timbanglah (bersedia) dengan risiko yang bakal dihadapi. Jika diyakini dengan cara bersemuka, risiko yang bakal diterima lebih banyak ke arah positif, maka itu adalah cara yang terbaik. Bukan dengan melalui orang ketiga.  Jika sebaliknya, lebih baik cari jalan lain. InsyaAllah, pasti ketemu cara yang terbaik yang diredhaiNya.




Aku tersenyum puas dengan respon yang ummi berikan.

Benar. Allah itu Maha Hebat. Dia datangkan kita pelbagai ujian. Dan Dia juga berikan kita pelbagai jalan untuk dilalui bagi menghadapi ujian tersebut. Dia berikan kita akal fikiran yang membezakan kita dengan makhluk ciptaanNya yang lain. Akal fikiran untuk kita memikirkan solusi yang sepatutnya dipilih yang membawa impak postif pada diri kita kelak.

Aku yakin. Setiap ujianNya hadir bersama sebuah hikmah yang takkan pernah disangka. takkan pernah diduga. Dan aku juga yakin, itu adalah sesuatu yang terbaik telah Dia tentukan untuk hambaNya.

aku yakin. sangat yakin.


Syukur, ya Allah. Selawat dan salam ke atas junjungan besar, Rasulullah s.a.w.

Jazakallahukhairan.

Wassalam.
♥ Salam ukhwah. Jazakallahukhairan. ♥

2 comments:

  1. Allah takkan uji kita melebihi kemampuan kita kan ? Allah sayang kat kita . itu sebab dia kasi ujian . itu makna nya , Allah tak pernah lupa kan kita :)

    ReplyDelete

I thank you for the comment. Have a nice day. ^^