Saturday, October 13, 2012

Anugerah dari Allah pada usia yang masih muda? Syukur.



Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum wbt.


Sebelum aku terus menaip berdasarkan tajuk, sebagai mukaddimah nya aku nak lari sikit daripada tajuk. Tahniah buat team Kelate 'The Red Warriors' yang telah berjaya mara ke final pertandingan sepak bola Piala Malaysia. Walaupun aku tidak obses terhadap sukan bola sepak, namun aku masih punyai perhatian terhadap pasukan bola sepak Kelate sebagai tanda sokongan aku terhadap team Kelate. Kira okay la tu kan? Tapi yang pasal game semalam, aku memang tonton kat tv. Serius aku tak tipu. Lagi sekali aku cakap, bukan sebab minat tapi sekadar menyokong. Lagi-lagi bila tengok ke-eksaited-an mak aku masa tengok bola. Plus makcik sebelah rumah aku bersama anak-anaknya datang tengok kat rumah aku. Lagilah gempak. Aku?? kan dah cakap tadi sekadar tengok saja... Tapi, ada jugak moment-moment yang mencemaskan tu aku ter-eksaited sama.. Haha. Dimaafkan lah jugak kan? 

Okay cukup mukaddimah pasal bola. 'Majulah sukan untuk negara'. Cehh. Tu diaa.. 

Sekarang, kembali kepada topik. 'Anugerah dari Allah pada usia yang masih muda? Syukur.' Aku tergerak hati nak menulis sesuatu berkaitan topik ni. Mungkin selepas aku pulang daripada melawat sahabatku yang baru sahaja dikurniakan cahaya matanya yang pertama. Subhanallah. Allah telah berikan beliau anugerah yang tidak ternilai pada usianya yang masih muda. Aku gembira kerana sahabatku telah bergelar ibu. Aku?? Automatically bergelar 'aunty'. Dapat anak buah la katakan. hehe. :)


Gambar ehsan daripada Encik Bing.com


Ada juga kadangkala aku terdengar suara-suara yang agak tidak berpuas hati dalam soal kawin muda ni. Bagi aku, kawin muda ni bagus. Malah ianya tuntutan agama. Lagipun, dalam godaan duniawi sekarang, sudah tak ramai manusia yang mampu mengawal dan menahan diri mereka dari terikut dengan hawa nafsu. Dengan timbulnya nafsu yang membuak-buak, dengan iman yang perlu sentiasa di-upgrade, bukan senang untuk hadapinya. Mungkin banyak ideologi tertentu tentang hal macam ni. Contoh :

"Masih terlalu awal laa untuk berkahwin. belum bersedia.."

"Tunggu usia matang sikit baru boleh kawin.."

Kalau bagi individu yang mampu mengawal nafsu mereka, alasan itu mungkin diterima pakai. Apa-apa pun, bagi aku kawin pada usia muda boleh elakkan golongan belia ni daripada terjerumus ke dalam zina. Sekurang-kurangnya, gejala anak luar nikah, gejala seks bebas, gejala buang bayi sedikit sebanyak boleh dikurangkan. 

Plus, bila dah kawin pastinya kematangan tu akan datang. Perkahwinan boleh jadi satu turning point bagi seseorang tu untuk jadi lebih bermotivasi dalam hidupnya. Masing-masing pasti akan cuba ubah perangai satu sama lain untuk kehidupan yang lebih baik kelak. 

Anyway, tahniah sahabatku selamat melahirkan baby boy yang sihat dan comel ! 

Gambar bersama si comel.. :')

naluri keibuan automatik muncul bila dukung bayi.. Subhanallah.. :')


YuyuAtiqa :

Soal kawin muda, lain orang lain pendapat. Masing-masing ada sebab dan alasan sendiri kan? So, no heart feelings. Moga Allah berkati hidup kita dan generasi kita akan datang. ameen.


Salam sayang,
[ YuyuAtiqa ]




♥ Salam ukhwah. Jazakallahukhairan. ♥

4 comments:

  1. Kalau kahwin muda kerana nafsu...lupakanlah.
    Kalau kahwin muda kerana mengingati susah senang masa tua nanti...teruskalah.

    ReplyDelete
  2. kahwin muda byk hikmatnye kan...jauh dr godaan syaitan semua..n byk hikmat2 lain.. =)

    ReplyDelete
  3. betul-betul..muda atau tak bukan penghalang untuk kawen ;) as long as masing-masing ada rasa tanggungjawab, its more than enough .

    ReplyDelete
  4. nak saNGAT kawin muda tapi apakan daya tiada restu selagi belum habis belajar..sob sob

    ReplyDelete

I thank you for the comment. Have a nice day. ^^