Tuesday, September 18, 2012

Yang tertutup itu lebih indah.


Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum wbt.


Jari aku nak menaip lagi.. Minggu ni agak kerap aku kemaskini entri baru. Yaa. Dalam entri-entri lepas aku update pasal aktiviti aku. Tapi hari ni nak update sesuatu yang InsyaAllah sedikit sebanyak boleh buka minda kita. Dengan izinNya. Aku dapat ilham untuk tulis entri ni lepas aku baca buku Nibras (majalah terbitan Badan Dakwah sekolah adik aku, SMK(A) Wataniah) Actually, entri ni lebih fokus untuk kaum Hawa. Namun, kaum Adam tak dihalang untuk turut membacanya. Moga ada sedikit sebanyak manfaat untuk kita bersama. InsyaAllah.

image taken from Bing.com


Sekarang, aku akui makin lama makin ramai insan-insan yang 'terbuka' di laman sosial. 'Terbuka' macam mana? Hmm. Tak faham lagi kan apa yang aku cuba nak sampaikan. Kejap. Aku bagi satu cerita sebagai contoh supaya kalian yang baca entri ni faham.

Macam ni.. 



Yang tertutup itu lebih indah. 

Aku umpamakan sebuah jam tangan. Andaikan kita sedang membeli jam tangan. Ada dua utas jam tangan. Seutas diletakkan di dalam bekas yang tertutup dan nilainya lebih tinggi. Seutas lagi diletakkan terdedah begitu sahaja tanpa ditutup dan nilainya lebih murah. Katakanlah pilihan tu di tangan kalian. Yang mana satu akan kalian pilih?


Mungkin saja kalian akan pilih jam tangan yang diletakkan di dalam bekas yang tertutup walaupun nilainya lebih tinggi kerana pastinya jam tersebut mempunyai warantee serta kualiti yang lebih baik. Bukan?

Mungkin juga kalian akan pilih jam tangan yang diletakkan terdedah begitu sahaja tanpa ditutup kerana harganya lebih murah. Jika ia rosak sekalipun, kalian tak adalah rasa terkilan sangat untuk buang jam tangan tersebut sebab jam tangan tu murah dan kualitinya juga mungkin kurang baik. Make sense tak??



Tak kisahlah yang mana satu yang kalian nak pilih. Tapi itulah something yang aku cuba nak sampaikan. Aku bukan ustazah bahkan juga tidak sempurna. Aku juga tak alim. Tapi aku rasa aku punyai tanggungjawab sedikit sebanyak untuk saling nasihat-menasihati sesama kita. Aku juga pernah khilaf. Pernah mengikut nafsu, ingin kelihatan cantik di hadapan semua orang. Tapi itu semua untuk apa?? Kepuasan diri?? Kita sering fikir tentang kehidupan duniawi. Pernah tak sekilas kita  fikir tentang kehidupan kita selepas nyawa kita berpisah dari jasad kelak? Kehidupan yang kekal abadi kelak? 

image taken from Bing.com


Hijrah. Berubah. Masih belum terlambat. Allah takkan buka hati seseorang melainkan insan itu sendiri memberi peluang pada dirinya untuk berubah dan menjadi hamba yang lebih baik di jalan Allah. Pasti hidayah Allah akan menyusul. Ingat.. Allah boleh turunkan hidayahNya dalam pelbagai cara. Yakin padaNya. Terus berdoa. Istiqamah. InsyaAllah, redha dan berkat dariNya akan hadir bersama.

Frankly saying, aku harap aku dah tak perlu tengok saudari seIslamku mendedahkan sesuatu yang sepatutnya ditutup di laman sosial mahupun dalam kehidupan realiti. Kalian faham kan maksud aku? Apa salahnya kalau kita berpakaian, berkelakuan, berfikir mengikut syariat yang dituntut oleh agama kita? Allah kasih pada hambaNya yang menurut perintah sebaliknya Allah murka terhadap hambaNya yang sombong untuk mengikut apa yang telah Dia perintahkan.


Me said :
Aku tak nak perasan baik. Aku cuma nak jadi baik. Selagi aku hidup, aku harap aku dapat buat sesuatu yang dapat bawa manfaat pada orang lain agar dapat redha Allah dan ganjaran daripadaNya untuk aku bawa sebagai bekalan ke sana kelak. maafkan aku andai ada silap dan salah dengan sesiapa. Doakan aku mampu jadi hamba yang solehah di sisi Allah. terima kasih.. :')

Ayuh! kita saling ingat-mengingati antara satu sama lain serta istiqamah. Ayuh!



Salam sayang,
[ YuyuAtiqa ]




♥ Salam ukhwah. Jazakallahukhairan. ♥

3 comments:

  1. terima kasih utk peringatan ini dik :)

    iman kita ni ada naik turun. kdg2 kita terlupa dgn apa yg sepatutnya kita berjaga2. sbb tu kita dikurniakan teman utk saling menegur. ukhwah itu indah :)

    ReplyDelete
  2. insyaallah. dengan saling menasihati sesama islam dapat membentuk umat yang berjaya :D

    ReplyDelete

I thank you for the comment. Have a nice day. ^^