Sunday, September 16, 2012

Akhirnya aku berjaya sampai ke puncak ! Alhamdulillah..


Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum wbt.


15 September 2012 : Coretan misi Menawan Puncak Hutan Lipur Bukit Bakar


Alhamdulillah, perancangan yang dirancang oleh adik-adik juniorku untuk menawan puncak Hutan Lipur Bukit Bakar hari ini berjalan dengan lancar. Syukur kerana dipermudahkan urusan oleh Yang Maha Esa. Akhirnya.... Misi untuk menawan puncak Hutan Lipur Bukit Bakar tercapai ! Fuhh. Gembira tak terkata saat melihat keindahan pemandangan dari puncak setelah berpenat lelah aku dan adik-adik mendaki.

Kami bernasib baik, sebab pendakian kami agak kurang menghadapi kesukaran. Maksud aku, jalan untuk naik ke puncak yang telah ditar, lebih memudahkan pergerakan kami. Berhenti sekejap sekejap itu biasa, untuk melepas lelah. Haha. By the way, jalan menuju ke puncak tu ditar sebab kat puncak tu ada stesen pencawang pemancar ni. Ehh. betul ke tidak aku sebut stesen tu. Nevermind lah kan. Asalkan sampai maksud tu.... hehe.

Serius, penat. Tapi, aku syukur sebab dapat uji aku punya stamina lagi sekali. Dalam tahun ni, dah 2 kali aku daki bukit. Awal tahun baru ni, aku daki Bukit Kluang. Best ! Tapi aku tak dapat tangkap gambar masa kat sana sebab masa tu kamera tak ada dengan aku. Huhu. Quite upset. Tapi memang aku tak boleh lupa bila tengok Pulau Ikan Paus (nama yang aku bagi sendiri sebab pulau tu macam bentuk ikan paus ). Wink ! Takpa, next time aku mesti bawa kamera bersama! Yeapppp...

Ohh ya. aku lupa nak cakap siapa yang aku maksudkan dengan 'kami' tu kan?? haha. Asal silahnya, ramaijunior aku nak menjoinkan diri. Tup-tup, lepas sorang-sorang ada kerja. So, last-last yang tinggal cuma aku, dan 3 orang adik-adik juniorku yang mempunyai keazaman yang tinggi. They are, adik Bella, adik Safa dan adik Lyn. Ahha ! Tak lupa the one and only, Mr Taifor Mahyiddin, Bella's dad merangkap kaunselor kami yang kami panggil ayah.Mujur ada ayah yang accompanied us mendaki tadi. By the way, serius aku tabik dengan bebudak ni. Bukan apa, semangat mereka nak tawan puncak Hutan Lipur Bukit Bakar tu. Mak aiii... Memang berkobar-kobar betul. 

Siap buat aku video kata-kata semangat lagi ! Haha.. kononnya lah.. Sebab kamera aku ada dengan mereka masa pendakian tadi.. Sempat lagi bebudak ni.. hahaha.. aduyai.. Kali ni aku nak upload video. Perhatikan video ni, aku tengah mendaki while bebudak ni tengah bercakap.  Jom usha ! :D



Walaupun jarak untuk naik ke puncak kalau dikira tak jauh sangat, lebih kurang 8 km. Tapi, bagi kami kaum hawa ni, dengan kedaan laluan yang bersimpang-siur, berbukit-bukau, itu agak menguji kami. Urmm. Bagi aku, lebih kepada ujian stamina dan ketahanan diri. Memakan masa selama lebih kurang 3 jam untuk sampai ke atas. Nak turun?? tak sempat nak kira tadi..

Dalam situasi macam ni, kecekalan dan kekentalan mental, fizikal tu yang penting. Lagi satu pastikan kesihatan kalian mengizinkan yerr untuk buat aktiviti macam ni. Aku?? Yaa. I admit yang kesihatan aku masih belum sembuh sepenuhnya, tapi aku sahut cabaran untuk uji daya ketahanan aku. Alhamdulillah, aku berjaya dengan izin Allah. 

Sedikit gambar kenangan yang sempat dicapture.. 

sebelum memulakan pendakian..


another 3700 m to go...
candid. *serius aku tak tahu siapa yang capture ni..

agak kepenatan time ni..

keadaan jalan yang boleh tahan banyak turun naiknya...


berehat sebentar bersama Yuyu Atiqa ! wink!

masih bersemangat dengan bantuan kayu sebagai sokongan untuk mendaki..
from left, Bella, Safa, Lyn

Ehemm. Atas bukit signal baik punya.. full signal okayyy !
haha..

bersemangat meneruskan pendakian.

Hahaha.. tu diaaa..
Penat ni sebenarnya.. huhu

Ayah..

Teknik memegang kayu itu diajar oleh YuyuAtiqa. hahaha

Lyn

Safa

Bella

Bella said, "Kak Iqah nampak kecik lah"..

Muka eksaited jumpa daun berbentuk hati. Serius, banyak rupanya..
Teringat kejap cerita Mohabbatien.. haha

Berehat sekejap. Berbual dengan ayah..
Tak sedar gambar ini diambil.

Lagi satu eksaited moment dapat jumpa dan pegang pokok periuk kera.
I found the small one.. 

Masih mampu tersenyum untuk meneruskan pendakian.

Jumpa lagi spesies periuk kera. yang ni warna agak kemerah-merahan.

AWAS !!! jeng jeng jeng...

Terjumpa tulisan ini " Never Give Up "..
tak tahu siapa yang mencoretkannya di sini.
Apa-apa pun, tulisan ini sangat membantu para pendaki untuk meneruskan pendakian !
Yeahhhh...
another 100 m to go.. 

Ahha ! 0 meter.. meaning? dah sampai kat atas laa.. :)
Love this picture. Actually, the background !
pokok yang menarik pandanganku!

Aku berjaya berada di puncak ! Alhamdulillah..
Indahnya menikmati pemandangan dari atas puncak.. 

We did it !!!

Capture through my samsung phone.


Perjalanan turun pulak..


Upload video memerlukan kesabaran yang tinggi ! serius aku cakap. memang aku tabik ahh dengan vloggers yang terus teguh buat video diorang. haha. Aku bukan vlogger. Jadi, video ni memang just video on the spot. Ni video yang sempat aku rakam masa kami berada di puncak. Abaikan keserabaian aku dalam video ni. Let's check it out!



Readers,

Percayalah.. Tak ada apa yang mustahil kalau kita betul-betul ada kesungguhan yang teguh untuk capai segala perkara yang kita nak dalam hidup. "Allah takkan ubah nasib seseorang melainkan dia sendiri yang berusaha berubah menjadi lebih baik". Aku yakin itu ! 

Aku mohon maaf atas mana-mana kekurangan dalam entri kali ni ya. Also, the videos.. Those videos adalah kali pertama dimuat naik dalam akaun youtube aku. next time mungkin akan ada video-video lain yang menyusul? Who knows kan? Just wait and see.. :)

Wassalam.

Salam sayang,
[ YuyuAtiqa ]







♥ Salam ukhwah. Jazakallahukhairan. ♥

9 comments:

  1. huhuhu...kemah molek YUYU ATIQA..mendaki bukit bakar nh dye...

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha. kemah ko? alhamdulillah.
      terima kasih. :)

      Delete
  2. tahniah kerana berjaya menawan bukit bakar.. ^_^. Apabila kita berada di tempat tinggi, kita dapat melihat satu permandangan yang tak pernah kita lihat. Betapa cantik dan luasnya dunia ini..

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih.
      benar.
      pada awalnya kena hadapi kesukaran untuk sampai ke atas,
      tapi once dah samapai, dapat lihat indahnya ciptaan Tuhan, segala lelah dirasakan hilang. :)

      Delete
  3. larr.tggi ko..hr tu siap hungga lagi nok naik ni

    ReplyDelete
  4. Salam..boleh tahu trek ni start kat mana eh?

    ReplyDelete

I thank you for the comment. Have a nice day. ^^