Wednesday, February 1, 2012

Allah dah bantu aku.. Alhamdulillah.. :')




Assalamualaikum wbt.
===============


Salam ceria semua. :)

" Allah dah bantu aku.. Alhamdulillah.. :') " Kenapa dengan tajuk entri kali ni? Hehe. Sebenarnya hari ni saya nak berkongsi khabar gembira dengan pembaca blog saya. Apa ya? Hehe. Okay-okay. nak cerita la ni. Sebenarnya hari ni hari yang agak mendebarkan saya sebab hari ni hari Ujian Memandu dengan pegawai JPJ untuk membolehkan saya dapatkan lesen P. Dari semalam lagi kecut perut sebenarnya. Haha. nak exam SPM tak kecut perut macam ni.

( ada ke patut kan? ) Erk !



sumber : Google Image


Pagi tadi sampai kat Akademik Memandu Tanah Merah - Jeli ( AMTMJ ) dalam pukul 9 lebih. Sampai-sampai terus beratur kat kaunter untuk ambil nombor giliran. Dapat giliran ke 16. So, kena buat ujian dalam litar dulu. Tadi, ujian satu ( mendaki bukit ). Alhamdulillah, lulus ujian satu, lega sikit. Ujian dua ( parking dan tiga penjuru ). Risau juga takut tak dapat buat dengan baik. Tapi alhamdulillah, lepas dan lulus. Tersenyum kejap. hehe.


Dah selesai ujian dalam litar, kena tunggu giliran untuk ujian kat jalan raya. Haa. Yang ni cuak sikit sebab masa memandu pegawai JPJ ada kat sebelah. Waktu ni, Tuhan saja tahu betapa gementarnya saya. Tapi alhamdulillah, saya cuba tangani rasa gementar tu dengan istighfar, berselawat, baca surah Al-Ikhlas dengan ayat kursi. Alhamdulillah, tenang sikit jiwa.


Tapi kan, pernah tak kalian perhatikan betul-betul. Bila kalian nak capai sesuatu yang kalian nak, mesti Allah datangkan satu ujian kecil untuk menilai sejauh mana kesabaran kalian untuk menempuh ujianNya. Kalian pernah rasa macam tu tak? Saya tanya macam tu sebab saya merasai ujian dan hikmah Allah kepada saya.


Macam apa yang jadi hari ni. Pagi tadi, agak kelam kabut kat rumah sebab mak sangat sibuk kena siapkan catering untuk satu jumlah yang agak besar. Di situ, Allah nak uji sejauh mana saya boleh bersabar dengan keadaan 'kelam kabut' tu. Lagi-lagi waktu tu tengah berperang dengan perasaan sendiri macam mana lah situasi waktu Ujian dengan JPJ nanti. Alhamdulillah, saya dapat tempuh ujian tu.


Hikmahnya, waktu ujian dalam litar tadi, Allah permudahkan jalan untuk saya. Syukur sebab saya dapat pandu kereta nombor 08 ( kereta yang selalu saya gunakan semasa latihan memandu ). Kat situ, saya dah nampak satu hikmah di sebalik ujian kecil dariNya tadi.


Bukan cuma setakat tu, untuk ujian di jalan raya pula. Tiba-tiba pagi tadi hujan. MashaAllah. bertambah cuak la kan sebab situasi masa tu hujan. pastinya banyak cabaran bila memandu dalam cuaca hujan kan? Masa tengah tunggu giliran tu, saya cuba tenangkan diri dengan selawat dan baca ayat kursi. Harap-harap Allah permudahkan segalanya.


Bila tiba giliran saya, dengan lafaz bismillah saya menuju ke kereta. Dah masuk dalam kereta, masih selawat dalam hati minta Allah tenang jiwa ni supaya tak gementar. Bila dah bersedia nak gerakkan kereta, keluar saja dari pintu pagar depan akademik memandu, hujan berhenti. Alhamdulillah... sangat bersyukur waktu tu. dan alhamdulillah dapat pandu dengan baik.


Mood pegawai JPJ masa saya tengah memandu tu pun nampak okay. Beliau pun banyak juga berkomunikasi dengan saya. Alhamdulillah, tidak terasa janggal untuk bercakap dengan beliau sambil fokus pada pemanduan. Bila dah masuk semula ke dalam litar ( AMTMJ ) dan parking pada tempat mula-mula saya masuk kereta tadi, beliau hulurkan borang keputusan pada saya.


Masa tu rasa macam airmata syukur dan gembira ni dah nak mengalir. Hehe. tapi sempat tahan sebab takut malu depan pegawai JPJ tu. Alhamdulillah, di sini saya nak highlightkan bahawa setiap ujian Allah terhadap kita pasti berserta dengan hikmah yang takkan kita sangka. Subhanallah, Allahuakbar. Syukur Ya Allah, yang telah memakbulkan doaku untuk lulus ujian memandu dengan baik.


Cukuplah entri kali. Kalau nak diikutkan hati, masih banyak lagi nak diceritakan dengan kalian. InshaAllah, next entri okay ! Hehe. Terima kasih sudi baca entri yang agak panjang ni.




Gambar di atas salah sebuah gambar kenangan bersama Kak Sah iaitu salah seorang calon yang juga telah lulus ujian memandu. Beliau sangat peramah. Beliau yang banyak berkongsi ayat-ayat kalam suci Allah yang dapat menenangkan hati. Semoga Allah berkati beliau dan keluarganya. amin..




Entri kali ni berhenti di sini. Wassalam.


Salam sayang,
[ Yuyu Atiqa ]







♥ Salam ukhwah. Jazakallahukhairan. ♥

6 comments:

  1. wawhhh..tahniahhh adik syg ^^
    nty ley drive ngn akk ye dik :)

    ReplyDelete
  2. wah dia dah lulus..yeah yeah....mesti hepi sesangat kan...(teringat masa akak dedulu ambik testi memandu...balik2 masuk tandas)

    ReplyDelete
  3. hehee.. happy sangat.. syukur alhamdulillah.. :)

    ReplyDelete

I thank you for the comment. Have a nice day. ^^